Programma

bezoek musea, theater, tentoonstellingen

Opera Le lacrime di Eros

Nationale Opera & Ballet Amsterdam woensdag 20 november 2024

Het was in Florence, waar componisten, filosofen, dichters, choreografen, schilders en uitvinders tijdens de renaissance hun krachten bundelden om een nieuwe kunstvorm te creëren: opera. Het rijke repertoire van componisten als Striggio, Malvezzi, Marenzio, Peri, Caccini, Cavalieri, en iets later ook de jonge Claudio Monteverdi, vormt de muzikale getuigenis van deze ontstaansgeschiedenis. In hun muziek is de liefde allesbehalve zoetsappig, maar draagt ze een duistere schaduw met zich mee. Als meester op het snijvlak van opera, performance en beeldende kunst, beeldt Castellucci in dit totaalspektakel de vele gezichten van de liefde adembenemend mooi uit.

Met de aankondiging van het seizoen 2024-2025 lanceert het nationale Opera en ballet  een nieuwe merkidentiteit.

De missie is  ‘het leven van zoveel mogelijk mensen te verrijken met opera en ballet’ en meer invoelbaar te maken in beeld en taal, zowel voor de kenner als voor nieuw publiek. 

Esthetiek en expressie staan in alle aspecten centraal. Dat wordt  overgebracht met visuele identiteit.

Kate Harriman, hoofd marketing Nationale Opera & Ballet, vertelt: “Het startpunt van de visuele identiteit is een sturende merkbelofte die uitgaat van wat opera en ballet doen met de ontvanger. Dat gevoel hebben we geformuleerd als: ‘Verenigd in iets groters dan jezelf’. Ons publiek stapt bij Nationale Opera & Ballet in een totaal andere wereld die het alledaagse overstijgt. De verbinding tussen makers, artiesten, orkest en publiek is uitzonderlijk. Opera en ballet spreken de taal van de ziel. Een taal waarin we ons verbonden voelen. De emotie die het publiek in de zaal ervaart, is wat we met de nieuwe identiteit uitdragen.”

Raphaël Pichon en zijn Ensemble Pygmalion bestaat uit een koor en een orkest op historische instrumenten en verkent de verwantschappen tussen uiteenlopende componisten en ontwikkelt programma’s die muziek uit verschillende periodes samenbrengen.  Voor zijn nieuwe composities gebruikt Gibbons de geluiden van de lichamen van de performers om door te dringen tot de menselijke passies, in al hun zachtheid én wreedheid.

Daarnaast wordt in Le lacrime di Eros met behulp van de nieuwste technologische ontwikkelingen op het vlak van artificiële akoestiek en sound mapping een klankdecor gecreëerd dat op zichzelf al een kunstwerk is. In die geavanceerde geluidsruimte zal naast het koor van Ensemble Pygmalion een ensemble van grootse stemmen weerklinken.

Programma:

16.45 uur bus staat klaar
17.00 uur vertrek Hellevoetsluis, Fazantenlaan, parkeerplaats bij het Jacob van Liesveldt college 17.30 uur vertrek Brielle, Thoelaverweg, parkeerplaats bij Jumbo
19.00 uur aankomst Amsterdam, halte Jonas Daniël Meijerplein/ Mr. Visserplein, zijde Joods Museum
22.30 uur bus staat weer klaar
22.45 uur vertrek Amsterdam, halte Jonas Daniël Meijerplein
00.15 uur verwachte aankomst in Brielle, Thoelaverweg, parkeerplaats bij Jumbo
00.45 uur verwachte aankomst in Hellevoetsluis, Fazantenlaan, parkeerplaats

Houd er rekening mee dat uitstappen en weer instappen voor de Stopera niet mogelijk is voor touringcars. Het uitstappen en weer instappen is aan het Mr. Visserplein/ Jonas Daniël Meijerplein voor het Joods Museum. Deze halte ligt op 350 meter van de Stopera (ong. 5 minuten lopen).

De voorstelling begint om 20.00 uur en duurt 1 uur en 50 minuten en heeft geen pauze.

Prijs 92,- p.p. In dit geval géén restitutie mogelijk bij annulering.

We zitten op rij 3 en 4 van 2e balkon, te bereiken met de trap maar ook met de lift!

We hebben vrij zicht op het podium.

Het theater reserveert voor ons kaarten, let op: vóór 15 oktober moet uw aanmelding en bedrag ontvangen zijn.

Inschrijven kan via dit formulier

Download het programma in pdf

Neem kennis van onze Algemene Voorwaarden